En el marc de la Festa Major de Tàrrega, el passat 8 de maig de 2026, la Plaça de les Nacions va acollir Còctel d’Emocions, un tardeig reivindicatiu que va voler visibilitzar la salut mental, trencar estigmes i generar un espai comunitari de trobada, participació i cultura.
L’acte va ser organitzat pels Activistes per la salut mental de Tàrrega, Quàlia, el Servei de Rehabilitació comunitària i l’Associació Alba, amb la col·laboració de La Soll, Agenta i l’Ajuntament de Tàrrega.
La proposta va néixer amb la voluntat d’implicar la comunitat en la defensa de la salut mental com una responsabilitat col·lectiva, fent èmfasi en la importància de combatre els estigmes associats a les persones que convivien amb una problemàtica de salut mental.
El tardeig va combinar una dinàmica col·laborativa, la lectura d’un manifest i diverses propostes musicals per generar un ambient inclusiu i accessible.
Aquest acte va posar de manifest la força del treball en xarxa del territori i el compromís compartit per construir una comunitat més justa i inclusiva on parlar de salut mental fos possible sense estigmes ni prejudicis.
Però, què volíem defensar durant el 8 de maig? Durant el tardeig, vam voler reivindicar la importància de donar espai a totes les emocions. Actualment, vivim en un context on les emocions sovint no hi tenen cabuda, una autèntica crisi. Ens costa reconèixer-nos les emocions, identificar-les i regular-les. Però, és fonamental entendre que totes les emocions són importants. L’alegria, per exemple, ens serveix per celebrar i gaudir dels moments, la sorpresa ens desperta la curiositat i ens prepara per a l’adaptació, però també les emocions que ens resulten més incòmodes tenen una funció vital. La tristesa, per exemple, ens serveix per processar les pèrdues; la ira ens activa per defensar els nostres límits i els de la nostra comunitat. Fins i tot el fàstic té la seva funció, protegint-nos de perills o situacions que poden ser nocius per al nostre benestar.
La jornada va posar sobre la taula que la vivència emocional és intrínseca al fet de ser humà. És una experiència complexa, però profundament necessària per sobreviure. Per aquest motiu, vam celebrar-nos emocionades! Perquè les emocions, en totes les seves formes, han de ser, i les hem de poder acollir i abraçar.
D’alguna forma, vam cridar que ens calen espais on cada emoció, sense importar com d’ intensament desagradable sigui, pugui ser reconeguda, validada i compartida.
Aïda Fontova, Psicòloga i coordinació de projectes de promoció de la salut mental



